happynewhorse

Nu är det gamla året snart slut och jag ser fram emot ett nytt år med nya äventyr och en bättre koll på min ekonomi… Det var ett surt äpple att bita i men jag måste ju om inte annat så för barnens skull för att inte ge dem samma usla förhållning till pengar.

Det här året ska jag lära mig att ställa 3 frågor till mig själv varje gång jag hittar något nytt som jag “måste” ha.

1. Behöver jag det?

2. Behöver jag det NU?

3. Är det verkligen nödvändigt?

Kan jag inte svara ja på alla frågor (handen på hjärtat) så kan det vänta. Och efter några dagar/veckor kommer jag ändå märka att jag inte behöver eller saknar grejen ändå. Och med barnen får jag göra samma sak. Behöver de verkligen alla dessa leksaker och prylar som de ändå inte använder? Det är nog mest för att tillfredsställa mitt eget behov av att köpa saker som jag skyller på att det är barnen som “behöver” det…. Typ, barnen behöver verkligen inte ännu en prydnadskudde till sängen…

Oj, jösses. Nu måste jag börja fixa inför kvällen. Jag ska med barnen till några vänner till mig som har barn i samma ålder så det blir ett lugnt Nyårsfirande.

Jag ska bidra med en kolatryffelpaj med flingsalt.

Leave a Reply

